Pentru deplină transparență și informarea corectă despre achiziționarea terenului din Cartierul Arhitecților, facem o prezentare detaliată a faptelor.
Istoric
USR a militat constant pentru proiectele de școli și grădinițe în Cartierul Arhitecților. În 2021, și cu aportul consilierilor USR, a fost obținut un teren de 7669 mp în proprietatea Primăriei Cisnădiei, destinat serviciilor de educație, dar acest proiect a întâmpinat obstacole.
La votarea bugetului pentru 2022, amendamentele USR, prin care se propunea direcționarea sumei de 1 mil. lei pentru demararea construcției grădiniței, au fost respinse de PNL și FDGR iar PSD s-a abținut.
Ne întrebăm de ce acest teren nu a fost pus în valoare mai devreme și de ce a întâmpinat atât de multe piedici în calea dezvoltării.
În anul 2022 au fost publicate normativele specifice pentru construirea grădinițelor și școlilor, care au modificat semnificativ suprafețele minime necesare, iar pe terenul deținut nu mai putea fi proiectat un ”campus școlar”. Dar abia în martie 2023 problema a fost adusă în discuție.
În acest interval, PUZ aferent zonei a fost în consultare publică, în două etape, în octombrie 2022 și ianuarie 2023, dar aceste documentații nu mai corespundeau cerințelor din noile normative, fapt cunoscut și trecut cu vederea.
Lipsă de informare, incompetență sau strategie de tergiversare?
Tot în martie 2023, primarul a anunțat în media, demararea proiectului ”Campus Școlar” din cartierul Arhitecților, care include o școală, o grădiniță și o sală de sport, ignorând însă normativele în vigoare.
Cu toate că în Primăria Cisnădie există un compartiment Urbanism, cu arhitect șef și 11 angajați care ar fi avut minima obligație profesională să ridice acest aspect care influența direct viitoarea investiție.
2024 este an electoral și cu siguranță a fost un calcul de a prezenta proiectul ca pe o realizare în Cartierul Arhitecților, pentru a acumula imagine. Dar nu putem accepta ca o asemenea decizie de importanță majoră pentru comunitate să fie influențată de decizii bazate pe interese politice.
„Vești bune pentru locuitorii din Cartierul Arhitecților! Gheorghe Huja, primarul orașului Cisnădie, a anunțat recent că a dat în lucru proiectul pentru Campus Școlar […]” – Ziarul „Cisnădie Azi”, ediția martie 2023
De ce USR Cisnădie a votat împotriva condițiilor dezvoltatorului
Pentru claritate, votul nostru nu a fost împotriva condițiilor impuse de dezvoltator, ci asupra modalității de a fi incluse în proiectul privind achiziția terenului. Noi am solicitat separarea în cele două componente distincte: votarea cumpărării terenului destinat unității de învățământ și vot separate pentru indicatorii propuși de dezvoltator în Planul Urbanistic Zonal.
Subliniem importanța contextului privitor la discuțiile despre PUZ, care trebuie să fie un proiect separat și bine gândit, în beneficiul comunității noastre.
Anterior, cetățenii din zonă, susținuți de consilierii USR, au depus eforturi pentru ca PUZ Rubin să fie modificat astfel încât să nu afecteze aspectul urbanistic și calitatea locuirii din areal.
Pentru a aproba un proiect de PUZ este nevoie doar de o majoritate simplă a consilierilor, deținută de PNL-PSD-FDGR, astfel că nu există o justificare logică de a comasa votul într-o hotărâre unică. Dacă voiau să treacă modificările PUZ, aveau asigurată majoritatea cerută.
Dar de ce au fost combinate cele două voturi?
Explicația primarului a fost că dezvoltatorul nu ar fi acceptat altfel condițiile pentru vânzarea terenului. Acest argument nu este convingător, deoarece modificările propuse în PUZ pot fi aprobate ulterior și fără votul celor 6 consilieri USR Cisnădie.
Aceste modificări includ creșterea regimului de înălțime de la P+2 etaje + etaj retras la P+3 etaje și reducerea numărului de locuri de parcare (de la 1.3 / unitate de locuință la 1.1).
O astfel de derogare va avea consecințe semnificative asupra calității vieții în zonă și deschide calea celorlalți dezvoltatori de a solicita derogări de la documentațiile urbanistice deja aprobate, cu consecința agravării aglomerării din zonă, și așa suprapopulată.
Primarul și realitatea din teren
Primarul, care vorbește din birou despre necesitatea dezvoltării proiectelor ample, nu este afectat direct de deciziile care impactează traiul zilnic al locuitorilor Cartierului Arhitecților. În schimb își protejează propria liniște, montând limitatoare de viteză în fața casei sale și, încet-încet, blochează parcările de care cisnădienii au nevoie. Pentru că, ne amintim: ”Mai vindeți din mașini!”
USR militează pentru o viziune pe termen lung, cu proiecte care vor îmbunătăți calitatea vieții în comunitate, printr-o abordare responsabilă și profesionistă, nu prin sacrificii inutile pe seama cetățenilor. Spre deosebire de actualul edil care aruncă vina pe cumpărătorii de apartamente din Cartierul Arhitecților, arătând că nu îi pasă de nevoile și interesele locuitorilor.
Planurile pentru viitor: cum poate fi rezolvată problema
Ne aflăm într-un impas pentru achiziția terenului și căutăm soluții eficiente.
Reamintim că toată această tergiversare în construirea unităților de învățământ putea fi evitată, iar în domeniul public se află deja un teren de peste 7500 mp. Pe acesta se poate construi un obiectiv dedicat antepreșcolarilor (creșă și grădiniță), mai ales în contextul favorabil al posibilității de finanțare 100% prin PNRR. Doar că primăria Cisnădie nu a demarat niciun demers în acest sens, cu toate că USR a atenționat din timp despre această oportunitate.
O altă finanțare este posibilă prin Programului Operațional Regional Regiunea Centru, dedicat dezvoltării educației antepreșcolare în special pentru localitățile care au înregistrat o creștere semnificativă a populației, cum este orașul Cisnădie. Nici pe această direcție primăria nu a dat semne de interes.
Pentru a investi în creșă-grădiniță cu o capacitate de 110 locuri, s-ar fi putut obține aproximativ 2,7 milioane de euro din PNRR și aproximativ 2 milioane de euro prin POR Centru. Două proiecte, două linii de finanțare distincte, ambele nerambursabile.
Primăria Cisnădie a demonstrat că nu a avut un plan clar pentru crearea celor două unități de învățământ care să deservească locuitorii din Cartierul Arhitecților. De asemenea, nu a arătat capacitatea administrativă de a identifica oportunități de finanțare, de a dezvolta proiecte viabile și de a solicita și obține finanțările necesare implementării acestor proiecte.
Comunitatea noastră merită un viitor educațional mai bun, și acest lucru poate fi realizat prin gestionarea corectă și transparentă a proiectului în beneficiul tuturor.